Keuringsraad logo

De Keuringsraad


Verantwoorde reclame voor zelfzorgmiddelen
Industrie, media en adverteerders nemen hun verantwoordelijkheid en hebben zelf op basis van de wetgeving en in samenspraak met de toezichthouders regels opgesteld waaraan publieksreclame voor zelfzorgmiddelen aan moet voldoen. De Keuringsraad ziet toe op de naleving van die regels.

De belangrijkste taak van de Keuringsraad is het beoordelen van reclame-uitingen. Het doel doel is te komen tot een reclame-uiting die voldoet aan de wet- en regelgeving.
De bedrijven die zijn aangesloten bij Zelfzorg.nl leggen al hun reclame-uitingen vooraf ter goedkeuring aan de Keuringsraad voor.

Ook toezicht houden (monitoring) is een taak van de Keuringsraad: het proactief toezien op naleving van de regels. Het gaat dan ook over reclame-uitingen van bedrijven die niet eerst ter beoordeling zijn voorgelegd aan de Keuringsraad.